"Het gaf me een ontzettende kick om er weer te staan"
Marnix Engels over het delen van zijn ondernemers-ervaring met DGA's
"Als je het overzicht weer terugkrijgt kom je altijd goed uit"
Eric van Nooten over helderheid van financiële rapportage
"En dan wordt het opeens duidelijk hoe belangrijk een online personal brand is"
Floris ten Kate over de slag die 50+ers maken om nieuwe onlinekansen te pakken
previous arrow
next arrow
Slider

Je business snel laten groeien. Hoe doe je dat effectief?

handvatten voor groeistrategie

Niet iedere ondernemer wil blijven groeien. Ze zijn blij met het huidige bedrijfsresultaat en formaat. Toch moet iedere onderneming groei nastreven. Niet zozeer groei in omvang of omzet, maar wel door productoptimalisatie, modernisering van structuren en klanttevredenheid. Daarom: je business snel laten groeien, hoe doe je dat effectief?

Stilstand is achteruitgang

Berusting en routine behelzen een gevaar bij langdurig ondernemerschap. ”Het is altijd goed gegaan, dus zal het ook wel altijd goed blijven gaan” denken veel ondernemers. Zo ook de ijssalon die decennia een mooi rendement behaalde maar nooit iets geïnvesteerd had in modernisering van inrichting en uitbreiding van assortiment.

There ‘s a new kid in town

Tot er onverwacht een nieuw jong en modern ogende ijssalon in dezelfde winkelstraat werd gevestigd. Deze richtte zich gedurende de winterperiode aanvullend op het verkopen van pizzapunten en oliebollen gedurende de eindejaar periode. De nieuwe ijsondernemer had gekozen voor een take-away concept met een veel kleiner winkeloppervlak, zonder gezellige zitjes die toch maar zeer beperkt worden gebruikt. De nieuwe ijsondernemer had hierdoor niet alleen veel meer omzet per m2, maar ook seizoens onafhankelijke omzet. Het verouderde ijsconcept moest binnen een jaar zijn deuren permanent sluiten.

Je moet je blijven ontwikkelen en inspelen op nieuwe trends. Maar hoe?

Analyseer de huidige bedrijfssituatie

Voor groei is kapitaal nodig. Wil je dat (deels ) extern funden, dan is een heldere groeistrategie nodig. Bij het ene bedrijf is dat uitgebreid, als bijvoorbeeld gedacht wordt om te groeien via overnames. Bij de gemiddelde MKB-er voldoet een eenvoudiger model. Maar in beide gevallen is het van belang helder vast te stellen wat de uitgangspunten zijn.

Denk daarbij aan vier kerngetallen:

1. Liquiditeit

Maak je liquide middelen inzichtelijk en maak een heldere liquiditeitsprognose.

2. Werkkapitaal:

Dat kan veelal vergroot worden door een strakker debiteurenbeleid en door  ( incourante ) voorraden te minimaliseren. Optimaliseer dit
voordat je dit als kerngetal vastlegt.

3. Solvabiliteit:

Voor externe financiers altijd een belangrijke ratio. Het geeft het
percentage weer  tussen het eigen- en het vreemd vermogen in je
onderneming.

4. Rentabiliteit:

Ook wel rendement. Het geeft het rendement weer op het geïnvesteerde
vermogen. Verwerk deze vier kerngetallen in je 0-punt bepaling. Heb je deze kerngetallen vastgelegd, dan kan je deze bij je bedrijfsvoering monitoren en zien in hoeverre je groeiambities ook in je cijfers zichtbaar worden.

Denk daarnaast ook aan de SWOT analyse voor je bedrijf. Deze geeft jezelf, maar ook investeerders goed inzicht hoe je zelf je kansen en risico’s inschat.

Stel vast wat je positie in de markt is.

Wat is je huidige marktaandeel? Hoe schat je zelf de groei potentie binnen je markt in? Welke groeistrategie wil je nastreven? Denk je daarbij aan groeien in je bestaande markt of ga je juist nieuwe markten aanboren. Of een combinatie van beiden?

Wat is je USP? Positioneren betekent dat jij je onderscheid van je concurrenten door je te richten op een bepaald marktsegment of door je op een vernieuwede manier in de markt te opereren ( zie de jonge ijsondernemer in het begin van deze blog ). Je neemt een bepaalde positie in en wordt de specialist in dat deel van de markt. Jouw keuze moet helder en doordacht zijn want het bepaalt wat je wel en wat je niet doet. Antwoord op die vragen geeft je een helder beeld of er ruimte is voor groei.

Kies de juiste groeistrategie.

Heb je een duidelijk beeld waar je bedrijf staat, dan kan je bepalen op welke manier jij je bedrijf kan laten groeien. De Groeimatrix van Ansoff is een goed hulpmiddel daartoe. In deze matrix zijn er vier manieren om groei te realiseren, afhankelijk van je keuze voor nieuwe of bestaande markten en nieuwe of bestaande producten.

1. Marktpenetratie 

Gericht op vergroting van je bestaande marktaandeel. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de introductie van recurrent revenu model of het bijhouden en automatisch aanvullen van klantvoorraden ( daarmee verlaag jij meteen je eigen opslagkosten ).

2. Marktontwikkeling 

Is je huidige markt verzadigd, zoek dan nieuwe doelgroepen en afzetkanalen. Kijk eerst naar nieuwe ontwikkelingen of producten bij je concurrenten. Denk ook aan vergroting van je afzetgebieden. Denk aan goedkopere of juist duurdere varianten van je huidige producten, waarmee je nieuwe doelgroepen kan aanspreken.
Bied je huidige marktsegment nog genoeg groeipotentieel, kijk dan bijvoorbeeld op de website van concurrenten om te achterhalen welke afnemers zij beleveren ( referenties ), maak zelf een afspraak met deze en probeer een beter aanbod samen te stellen. Bedenk nieuwe afzetkanalen. Zet jij de mogelijkheden die social media bieden in op het gebied van sales, optimaal in? Kan jij je producten ook verkopen via een webshop? Kan jij je omzet verhogen door in zee te gaan met een thuisbezorg organisatie? Out of the box denken en creativiteit zijn een must bij dit traject.

3. Productontwikkeling 

Een andere manier om te groeien is om nieuwe producten (of diensten) te zoeken als aanvulling voor je bestaande doelgroepen. Dat is best een uitdaging. Een mogelijkheid die je behulpzaam kan zijn, zijn gesprekken met je bestaande afnemers. Inventariseer of ze wensen hebben voor nieuwe producten ( of diensten ), die als aanvulling kunnen dienen op jouw omzet.

4. Diversificatie 

Breidt je leveringsprogramma of assortiment uit met nieuwe producten (of diensten). Deze optie is over het algemeen de meest kapitaalintensieve manier -en dus meest risicovolle- om extra omzet genereren. Start daarom  eerst met de vorige drie stappen. Maak vervolgens een heldere risicoanalyse van je nieuwe productielijnen of productgroepen. Staat risico en het aan te trekken extra werkkapitaal volgens jou in verhouding, dan kan je ook deze optie overwegen.

5. Groeivisie en doelen

Stel duidelijke doelen, verdeel deze in kleinere haalbare onderdelen. Deze kan je met je salesteam bespreken en formuleren. Koppel hieraan heldere KPI’s (ijkpunten) die je regelmatig bespreekt en bijstelt daar waar nodig.  Betrek je hele bedrijf bij je nieuwe doelstellingen. Stel bijvoorbeeld periodiek een nieuwsbrief op waar je al je medewerkers informeert over het doel en de voortgang van je vernieuwde groeivisie. Betrek hen bij de totstandkoming van je nieuwe ambities. Vaak ‘liggen op de werkvloer’ de beste ideeën voor het oprapen. Je moet daarvoor wel openstaan en je medewerkers enthousiasmeren.

”Hoe doe je dat” blogs

Onze ‘hoe doe je dat’ blogs hebben tot doel ondernemers een beknopt inzicht te geven in bepaalde ondernemersuitdagingen. Voor alle items geldt dat een goede, op jouw specifieke situatie toegespitste voorbereiding met specialistisch advies van een ervaringsdeskundige, je enorm behulpzaam kan zijn.

Het is altijd goed om in een zo vroeg mogelijk stadium de mogelijkheden te onderzoeken. De mannen en vrouwen van B4B Coaching staan altijd open om hier vrijblijvend met je over te sparren.

Neem contact op met: info@b4bcoaching.nl of bel Eric van Nooten op
06-46013399

B4BCoaches voor ondernemer door ondernemers

Na zijn actieve loopbaan als ondernemer, wordt er de laatste jaren veel op Eric terug gevallen voor adviestrajecten binnen het MKB. Dat we in een economische hoogconjunctuur zitten, wil immers niet zeggen dat ondernemen er op zich eenvoudiger op is geworden. Eric stelt graag zijn kennis, kunde, ervaring en netwerken ten dienste van ondernemers die hun visie of uitdagingen willen toetsen aan zijn senioriteit. Een sparringpartner die, als ervaringsdeskundige op velerlei vlakken, praktisch gerichte ondersteuning en nieuwe dynamiek in ondernemingen in brengt.

Ik ben eenvoudig te bereiken via mijn contactgegevens op mijn LinkedIn profiel of via 06 46013399