"Het gaf me een ontzettende kick om er weer te staan"
Marnix Engels over het delen van zijn ondernemers-ervaring met DGA's
"Als je het overzicht weer terugkrijgt kom je altijd goed uit"
Eric van Nooten over helderheid van financiële rapportage
"En dan wordt het opeens duidelijk hoe belangrijk een online personal brand is"
Floris ten Kate over de slag die 50+ers maken om nieuwe onlinekansen te pakken
previous arrow
next arrow
Slider

Effectieve marketing hoeft geen geld te kosten. Vier tips + bonusvragen

effectieve marketing hoeft niet duur te zijn door ondernemerscoach dirk heuff

Marketing en communicatie kosten veel geld. Geld dat maar beperkt beschikbaar is. Graag bied ik je mijn ‘’IKEA- marketinghandleiding’’ met vier marketingtips voor lagere marketingkosten. Want effectieve marketing hoeft geen geld te kosten; door veel zelf te doen, kun je veel geld in je zak houden, om de analogie met IKEA eens door te trekken. Afsluitend tref je nog vier bonusvragen, essentieel om effectief met marketing aan de slag te gaan.

Voordat je effectief met marketing aan de slag gaat heb je een globaal idee van wat je er voor over hebt; wat is de bandbreedte van je marketingbudget? Want als ondernemer ben je altijd geïnteresseerd in de financiële kant van je bedrijf. Over de zeer concrete kosten als inkoop, lonen, logistiek etc. ben je goed geïnformeerd. Maar hoe zit dat nu eigenlijk met de marketingkosten? Zijn die wel ergens op gebaseerd?

Welk marketingbudget is er werkelijk nodig?

De beste, meest bij de werkelijkheid passende manier om een marketingbudget te bepalen is om uit te gaan van wat je wilt realiseren. Een zgn. ”taakstellend budget”. Dooddoener? Ja. Doe je het al? Nee. Waarom niet? Weet niet hoe.
 
De meeste ondernemers willen graag groeien maar echt nadenken of dat 5, 25 of 45% moet zijn, blijkt een te grote uitdaging. “Ja…. gematigde groei… da’s prima” Concreter dan dat wordt het vaak niet, of nooit…. Natuurlijk is het lastig om marketingactiviteiten te budgetteren. Want als het makkelijk was, dan deed je het al. Maar, echt lastig is het niet. Je moet er alleen tijd voor vrijmaken…

Vier marketingtips waarmee je budget overhoudt

Vervolgens is het belangrijk om te bedenken welke marketingactiviteiten als eerste gaan bijdragen aan jouw doelen. Marketingactiviteiten die vrijwel niet kosten. En daarvoor heb ik vier tips. Doe er je voordeel mee!

‘’IKEA is goedkoop maar biedt wel waar voor je geld. Door veel zelf te doen, kan je veel geld in je eigen zak houden, om de analogie maar eens door te trekken.

1. Aanbevelingen en referenties

Je zakelijke diensten zijn door klanten niet te testen of te proeven. En inruilen kan ook niet. De klant zoekt daarom naar vertrouwen: kan hij/zij erop vertrouwen dat je ècht goed werk levert? Jouw bestaande klanten kunnen hun dat vertrouwen wel geven. De aanbeveling van jouw (onpartijdige) klant is vele malen geloofwaardiger dan elke advertentie, website of promotie bij elkaar.

Bedenk zelf maar: gaat je eigen voorkeur uit naar een adviseur die al gewerkt heeft voor een goede bekende van je, of ga je voor de geheel onbekende adviseur ….?

Bij deze aanpak zijn de kosten nihil.
Weet daarom wie jouw ambassadeurs zijn. Als je dat scherp hebt kan je daar ook mee aan de slag; je kunt ze betrekken bij je kantoor. Je kunt ze vroegtijdig informeren over nieuwe ontwikkelingen en vragen wie van hun relaties mogelijk geïnteresseerd is.

2. Deel je kennis, inzicht en ervaring, wordt een thoughtleader

In de huidige overvolle markt zijn potentiële klanten niet geïnteresseerd in reclameverhalen of ‘’kijk-mij-eens-profilering’’. Klanten hebben wél een enorme honger naar relevante informatie over kwesties waar ze mee bezig zijn of die ze kunnen tegenkomen. Regelmatig commentaar op de actuele gebeurtenissen, achtergronden bij ontwikkelingen, visies op toekomstscenario’s zijn heel welkom. Ook hier zijn de kosten zeer laag. Echter, je moet wel investeren om te weten wat je klanten graag willen horen. En vervolgens tijd besteden om dat in een heldere tekst of boeiende presentatie vorm te geven en deze onder de aandacht te brengen. Reminder: vermijd adviesjargon en focus op de klant.

3. Ronde Tafel gesprekken

Mensen willen graag meer weten over, en leren van hun vakgenoten. Als je gastheer bent van zo’n gezelschap uit dezelfde sector EN als je het gesprek weet te leiden naar relevante discussiepunten of vragen, dan zal je publiek je daar zeer dankbaar voor zijn. Let op: je begeleidt het gesprek en bent verder op de achtergrond. Laat hen praten (ook zij horen zichzelf best graag) en stel af en toe een dieper gravende vraag.

Qua locatie is je eigen vergaderzaal/boardroom heel geschikt voor 5-7 deelnemers en speel je een thuiswedstrijd. Alternatief: een verassende externe locatie (nadruk op verrassend)

De kosten zijn enorm laag. Als je de sector van je klant een beetje kent, dan weet je welke onderwerpen er leven. Bedenk (al dan niet met hulp van een sector-expert) een aantal stellingen en vragen. Het ronde tafel gesprek wordt gegarandeerd een succes.

4. Tevreden klanten hebben méér werk te vergeven – als je hen er naar vraagt

Een tevreden klant staat er zeker voor open om je te introduceren bij een van zijn relaties die voor jou belangrijk kan zijn. Uiteraard is die introductie gebaseerd op jouw inzicht in dat wat er speelt bij die relatie. Het is van belang dat alle betrokkenen duidelijk voor ogen hebben wat het doel van de introductie is. Concreter: een ‘kennismaking’ is te vrijblijvend en heeft het risico dat er niets gebeurt. Beiden, klant en collega, moeten weten dat dit geen tijdsverspilling wordt maar een goed gesprek over een relevant onderwerp. Waarbij inzichten en kennis gedeeld worden tussen gelijken. Vrijblijvend? Zeker niet. De kosten zijn te verwaarlozen.

Aan de slag: stel jezelf de volgende vragen

Het is hierboven vrij informeel opgeschreven en daardoor lijkt het eenvoudig. Er zijn in de uitvoering nog een aantal vragen om jezelf te stellen.

  • Bijvoorbeeld, ben je in staat om een voor klanten relevant en aantrekkelijk onderscheid te creëren? En hoe luidt dat dan?
  • Hoe kan jij jouw activiteiten doordrenken met echte toegevoegde waarde voor de klant? En hoe ziet dat er concreet uit? (Blijf weg van een vage kreet als ‘kwaliteit’)
  • Hoe versterk je de relatie met de klant die ertoe bijdragen dat jouw share of wallet groter kan worden?
  • Wat zijn de criteria die je gaat gebruiken om het effect van je inspanningen te beoordelen?

Conclusie: marketingeffectiviteit hoeft geen geld te kosten en is niet heel moeilijk te organiseren. Tijd en aandacht is alles. En laat dat nu precies zijn wat de klant ook wil….

Over Dirk Heuff

dirk heuff ondernemerscoach bij b4bcoaching&investments
Dirk Heuff, specialist als het gaat om business development. Hij schreef het handboek ”Business Development voor Advocaten en Notarissen.

Ik ben een Rotterdamse bedrijfskundige die sinds 2008 via het door mij gestarte KYBOKO (Swahili voor nijlpaard) advocaten en notarissen adviseert en assisteert met hun business development. Van Zuidas tot eenpitter. Ik analyseer, stimuleer en activeer door middel van lezingen, strategieontwikkeling, workshops en trainingen. Individuele advocaten, besturen en secties benutten mijn kennis en ervaring via 1-op-1 coaching of teamontwikkeling. Is het interessant om eens in gesprek te komen? Neem contact op met 0653 602424, via deze website, of nodig me uit op LinkedIn onder vermelding van ”B4BCoaching & Investments”.