"Het gaf me een ontzettende kick om er weer te staan"
Marnix Engels over het delen van zijn ondernemers-ervaring met DGA's
"Als je het overzicht weer terugkrijgt kom je altijd goed uit"
Eric van Nooten over helderheid van financiële rapportage
"En dan wordt het opeens duidelijk hoe belangrijk een online personal brand is"
Floris ten Kate over de slag die 50+ers maken om nieuwe onlinekansen te pakken
previous arrow
next arrow
Slider

Ondernemer, wat is jouw volgende stap?

Ondernemer, wat is jouw volgende stap?

Als ondernemer kan je toe zijn aan een volgende stap met je bedrijf. Om wat voor redenen dan ook. Of de oorzaak nu ligt in de coronacrisis of dat je in de periode daarvoor al nieuwe kansen zag, het is altijd verstandig om een goed beeld te hebben van waar je staat met je onderneming. Dat inzicht krijg je met een ‘’bedrijfsanalyse’’. Dit doe je zelf of  in samenwerking met een (bedrijfskundig)adviseur of ondernemerscoach; bij voorkeur een ondernemerscoach die voor eventuele investering(en) goed de weg weet in het speelveld van de financiële wereld.

Ondernemer, wat is
jouw volgende stap?

De bedrijfsanalyse

Wil je weten hoe je bedrijf ervoor staat, waar de kansen liggen en voor welke uitdagingen je staat? Dan is het opstellen van een analyse van je bedrijf een goede methode om dit te achterhalen en/of de bevestiging te krijgen van je “gevoel”. Met de bedrijfsanalyse onderzoek je de verschillende aspecten van je bedrijf, zoals bijvoorbeeld de organisatie, de markt en de financiën.

Een veel gebruikte opzet van een bedrijfsanalyse bestaat uit de volgende vier onderdelen:

  • De onderneming en de ondernemer(s)

Hierin wordt o.a. de historie aangestipt, de organisatiestructuur besproken en de bedrijfscultuur benoemd.

  • Het product / de dienst

Wat is het product of de dienst die je levert. Belangrijk is hierbij om vast te stellen wat de doelgroep is, wat de functie van het product of de dienst is en hoe het presteert.

  • Marketingstrategie

Hierbij wordt gekeken naar doelgroepen, marktsegmenten en de marketingmix.

  • De financiën

Vanuit de liquiditeit wordt bezien of je aan de betalingsverplichtingen kunt blijven voldoen. Met de rentabiliteit wordt berekend of de investering ook daadwerkelijk geld gaat opleveren. De solvabiliteit (verhouding tussen het eigen vermogen en het vreemd vermogen) geeft aan in welke mate waarin een onderneming in staat is om haar schuld af te lossen.

Financieringsaanvraag

En ja het voorgaande kan leiden tot een financieringsaanvraag. Bij het beoordelen van financieringsaanvragen wordt gekeken naar de pijlers

  • ondernemer & onderneming,
  • rentabiliteit & cashflow,
  • vermogen
  • en zekerheid.

Als uit de afweging tussen deze pijlers een positieve overweging komt, is een bank of investeerder bereid tot financiering. En dat is altijd goed om te weten, los van het feit of je wel of geen financiering nodig hebt.

SWOT

De gegevens uit de voorgaande analyses komen terug in een sterkte en zwakte analyse (SWOT). Hierin voeg je de interne analyse en de externe analyse samen en zet je de sterktes en zwaktes van je bedrijf op een rij. Die plaats je vervolgens tegenover de kansen en bedreigingen in de markt. Nu kan je gericht keuzes maken over waar je mee wil doorgaan, stoppen en wat je wil toevoegen.

Het is altijd goed om bovenstaande bespiegelingen periodiek te bespreken en aan het papier toe te vertrouwen. Vanuit de verworven inzichten kan je weloverwogen strategische keuzes maken. Een ondernemerscoach helpt je daarbij het overzicht te behouden en geeft sturing aan het proces.

Goede ondernemers hebben een plan, andere ondernemers een excuus.

Over Bert van Vliet:

Ondernemerscoach Bert van Vliet, als het gaat om vooruitgang realiseren, win-win oplossingen en financiering.

Na 35 jaar actief te zijn geweest in de financiële wereld ben ik als zelfstandig adviseur voor ondernemers gestart. Actief in de regio Delft, Den Haag, Rijswijk, Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg, het Westland en op verzoek tot op wereldniveau. Mijn vorige functie als Directeur bij Rabobank zorgt voor een gedegen netwerk op regionaal, maar zeker ook op landelijk niveau. Mijn visie resulteert in een transparant advies waarbij ik bedrijfskundig breed inzetbaar ben. Vanuit mijn netwerk waardeert men mij om de persoonlijke omgang, kennis van financieringsmogelijkheden, het ruime bedrijfskundige inzicht. Ik geloof in een unieke aanpak per cases en ondernemer.

Wil je eens van gedachte wisselen over jouw bedrijf en de kansen en mogelijkheden van nu en straks? Neem contact op met 0653 602424, via deze website, of nodig me uit op LinkedIn onder vermelding van ”B4BCoaching & Investments”.